El ù
de setembre de 1939, Hitler envaeix Polònia. El món trontolla. És el inici de
la Segona Guerra Mundial.
Els
exiliats alemanys que es troben a França són internats en camps de
concentració. El 4 de setembre Walter Benjamin ingressa al camp per a
estrangers, ubicat a l’estadi olímpic Yves-du-Manoir, a Colombes. Hi està deu dies, malvivint a l’aire lliure,
dormint sobre la palla podrida i fent les seves necessitats en una galleda. Amb
aquestes condicions la seva salut es deteriora i els metges desaconsellen
enviar-lo al temut camp de Vernet.
La
mirada enrere ens permet copsar el sentit de la història. Però aquesta mirada
tendeix a minimitzar-ne les conseqüències, com si pel fet que ja va passar una
vegada no es pogués tornar a repetir. Quan idealitzem a Benjamin, i el
convertim en una icona de la nostra estupidesa, no només el traïm a ell, sino
que traïm els principis sagrats pels quals va lliurar la seva vida. És diferent
Benjamin d’Aylan Kurdi?
Qui
és Aylan Kurdi?
Aylan
Kurdi és un dels milers d’éssers anònims que moren en la frontera de la
injustícia; víctimes, no de la inoperància dels estats o de les
administracions, sinó de l’abandonament i la deixadesa de les persones
benestants que viuen confortablement en països, en els que la guerra és només
una avorrida i repetida seqüència d’imatges en el telenotícies. La imatge
d’Aylan és una més, entre el piló de cadàvers que s’amunteguen en les cruels
platges de l’esperança, d’una Europa falsa i cansada, insensible a res que no
sigui el seu narcisisme. Us ressona en la consciència? Refugiats, fronteres,
camps d’internament, cadàvers? L’any 1940 varen ser els nazis. A qui donarem
aquesta vegada la culpa? A qualsevol, menys a nosaltres: els culpables sempre
són els altres.
De
qui és el món? De qui són les persones? La llibertat no es un bé universal, no
és una gràcia que ens és regalada. La llibertat és el càstig amb el què els
déus sotmeten als homes. “Mai sereu
eterns com nosaltres, viureu obligats a escollir entre la mort i la vida, sense
saber mai si la vostra elecció és encertada. Viureu condemnats al patiment
perpetu de la vostra elecció, al dolor del vostre error i al turment de la
vostra inacció”. La meva llibertat no s’acaba on comença la de l’altre. La
meva llibertat no existeix sense la llibertat de l’altre; no existeix si no
entenc que amb la mort de l’altre, d’alguna manera morim tots.
La
pregunta retòrica ens porta a demanar-nos: tan difícil és tractar de manera
intel·ligent, justa i eficaç el problema?
Si ens la formulem, en aquests termes, donem per suposat que els humans
som éssers intel·ligents, justos i eficaços. Un error de principis que ens
anul·la i ens priva de considerar la maldat, la brutalitat, i l’egoisme mesquí,
amb el que pretenem preservar l’exclusivitat del nostre “jo”.
Què
hem de fer? Què s’espera de nosaltres? Com hem d’actuar? Cito les paraules de
Joan Margarit: “un camí que no va fins a la mort, és només un camí sense
sortida”. Deu ser cert, tal com diu Benjamin, que “no ens ha estat donada
l’esperança si no és pels desesperats”.
Europa
s’ensorra, cau del pedestal i acumula runa sobre runa, Europa atrapada en el
marasme d’una modernitat infame, degenerada i conspícua sucumbeix als peus de
les fronteres que ella mateixa va voler eliminar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada