Any 2013,
balanç.-
L’any 2013
ha estat un any dur, difícil i feixuc. Els indicadors
socials així ho mostren. Estem vivim, sense saber-ho o almenys sense haver-ho
planificat, un canvi de paradigma; les coses no tornaran a ser com eren, entre
d’altres coses, perquè eren insostenibles i perquè mai havien estat construïdes
des de la base. La imatge que en ve a la memòria és la del bou d’or, un fals
déu que va ser adorat quan el poble d’Israel, desconfiant de Moisés, va fondre
les seves joies i va construir un ídol. Possiblement nosaltres també ens varem
vendre la nostra primogenitura, el deure d’exercir la nostra responsabilitat, a
canvi d’un plat de llenties. Pa per avui i gana pel demà. No cal ser
excessivament savi per comprendre-ho.
Avui l’home ha renunciat, amb una facilitat
sorprenent, a gran part dels seus atributs i dels seus poders. Avui l’home es
percep essencialment tan sols en el què veu, o encara millor en el què volen
que vegi. La cultura de la imatge ha aniquilat la resta dels sentits; els canals
d’entrada de les sensacions i de les percepcions que s’havien d’interpretar,
han estat substituïts per un únic canal de formació, de comunicació i
d’informació: la imatge. La imatge és a la vegada manipulada i manipuladora,
cosa que no es pot aconseguir de manera generalitzada amb la resta de sentits.
El culte a la visualitat ha acabat amb la paraula, amb la memòria, amb la
realitat i per tant amb la veritat. El món de les realitzacions va donar pas al
món de les reproduccions tècniques i aquest al de les visualitzacions, tot es
podia mostrar i veure, fos o no fos real. L’engany que se’ns presenta a través
de les imatges és d’un poder enorme. Avui ens consta molt distingir entre
realitat i ficció. Els límits, com algunes fronteres geogràfiques, s’han subvertit
fins a deixar-nos en una situació de desorientació absoluta. Som el que veiem,
som la imatge que donem i sovint tan sols som el que volen que siguem, a través
del domini hegemònic que ha representat la universalització de la moda.
L’olfacte, el gust, el tacte i la oïda han perdut gairebé tot el seu valor i
això equival a dir que hem deixat d’analitzar, recordar, rememorar, tastar,
pensar, tocar, comparar, escoltar, valorar i assumir. La imaginació ha caigut
víctima de la imposició formal de la imatge. Una imatge val més que mil
paraules, però mil imatges valen molt menys que una paraula. Els nous mitjans
tecnològics: les televisions, Internet, telefonia mòbil, són els grans
aparadors del sistema. Un sistema que ens iguala en la diferència, en el seu
substrat més baix i que ens nega al retirar-nos el valor de la diferenciació.
El gran tango de Discepolo ho va expressar d’una manera genial: “hoy resulta
que es lo mismo ser derecho que traïdor...”
L’any 2013
ha estat, pels dirigents l’últim any de la crisi. Una
crisi que a n’ells gairebé no els ha afectat, però que en canvi ha produït
estralls brutals entre la major part de la ciutadania. Però no és l’any, en si
que es dolent, és la projecció que nosaltres hi fem en ell el que resulta
colpidorament negativa. La gran crisi, que ara sembla que ha tocat fons, és una
crisi moral. Vivim en una societat enganyosa, tramposa i il·lusa. Una societat
permanentment vigilada per càmeres de
seguretat; un ull que ens mira i ens controla les vint-i-quatre hores del dia.
La dèria del control és directament proporcional a la inseguretat que s’hi
amaga. Els drets i els deures han deixat de ser un afer de la consciència per
passar a ser un assumpte públic, amb el conseqüent deteriorament que això ha
comportat: la subasta que ha promogut l’estat dels nostres drets i un
relaxament generalitzat, començant per les pròpies institucions, del compliment
dels deures. El dret ha deixar de ser un guany personal i social per
convertir-se en una mena de regal que et fa l’estat, una prebenda a la qual
tothom si sent cridat. La cultura de la comparació s’ha imposat a la de la
cooperació. El miratge brutal al qual hem estat sotmesos ha portat a la creença
il·lusòria de que tot era possible i que per tant tot s’havia de fer.
Possibilitat i realitat han intercanviat els seus rols d’una manera perversa.
S’ha pervertit el temps i s’ha modificat de tal manera l’espai, fins a crear un
succedani d’espai de naturalesa virtual, inexistent en la realitat de
l’experiència personal. Aquest suposat escurçament de la noció del temps ha
provocat una reacció immediata expressada, entre d’altres, amb l’augment dels
anomenats trastorns per hiperactivitat, per hipermotivitat, per hiperansietat.
Havíem entrat en la era del hiper i la frenada per reconduir la situació ha
estat brutal.
Les nostres projeccions tecnològiques no poden ni han
de substituir els nostres sentits; ens cal recuperar la cultura de la
proximitat manifestada en el territori, en el paisatge i la geografia, en la
paraula i en la parla, en l’olfacte i el gust, en el tacte i sobretot en el
retrobament de la naturalesa humana en el seu temps i en el seu espai.
La profunda crisi que ha afectat a la majoria de
països de l’anomena’t primer món no ha tingut la mateixa repercussió ni s’ha
tractar d’una manera justa i equitativa. Els més poderosos han continuat
exercint la seva influència en benefici propi, condemnant a la resta a patir
amb molta més virulència les conseqüències dels desencerts, els errors i
sobretot dels interessos inhumans que el sistema econòmic ha exercit sobre les
persones. Els qui no s’han adonat n’han patit les conseqüències d’una manera
que per a ells els hi resultat paradoxalment dolorosa per inesperada i increïble.
Per una majoria situada en la vulnerabilitat, i abandonats a la intempèrie del
sistema, la situació ha estat catastròfica, atès que no només han viscut en la
pobresa més absoluta, sinó que s’hi han deixat, en aquest procés, la seva
ànima. A l’hora de comptabilitzar els danys el recompte és cruel: danys col·laterals,
no previstos inicialment, però necessaris, en l’argot dels tecnòcrates
dirigents a l’ombra. La terrible i perversa optimització de les accions humanes
molt donades a contemplar els efectes positius d’una acció i en canvi incapaços
de pronosticar i preveure els negatius i els adversos.
Però en el fons el que predomina en aquesta crisi
moral és la resposta personal que cada individuo ha ofert. En general vivim
immersos en una immensa cadena on suposadament tot està entrelligat; una
acció desencadena tot un seguit
d’accions imparables i per tant incontrolables. Només el qui s’ha mantingut
fora, al marge, d’aquest sistema enganyós farcit de trampes i de falsedats
morals, ha pogut sobreviure, encara que això no signifiqui que n’hagi sortit
il·lès o fins i tot que hagi pogut subsistir.
L’any 2013 segons els dirigents tanca la crisi
econòmica, però això, malgrat el joc de mans que fan amb les seves paraules i
els seus discursos, no tanca en absolut la profunda crisi moral en la què estem
immersos. Qui es deixi portar per les paraules d’aquests dirigents tornarà a
patir en la seva pròpia pell l’escarni d’haver estat de nou enganyat. És només
des de la revolució personal, des de la revolució de les persones, des de la
cooperació i l’organització intel·ligent que serà possible desterrar aquest
sofriment moral que ens acompanya i ens debilita.
La vida et formula i et planteja qüestions
contínuament; qüestions i preguntes que només poden i han de ser contestades de
manera personal, engrandint i eixamplant la nostra consciència a través d’un
assaig permanent i real de la nostra experiència.
Sota aquesta auguris només em cal desitjar-vos un nou
any on la consciència crítica sigui el despertar d’una nova era: la era de la
humanització de la tecnologia, de la personalització de la vida i de la
cooperació solidària entre tots els éssers del món.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada