ACTIVITATS - Visites guiades a la frontera de Portbou. Un viatge a la història de Benjamin i Portbou, en l'escenari simbòlic d'una geografia que es constitueix en memòria viva / ACTIVITIES - Guided tours of the border Portbou. A trip to the history of Benjamin and Portbou on stage a symbolic geography that is living memory / AKTIVITÄTEN - Führungen durch die border Portbou. Ein Ausflug in dieGeschichte von Benjamin und Portbou auf der Bühne eine symbolische Geographie, die in lebendiger Erinnerung ist / ACTIVIDADES - Visitas guiadas a la frontera de Portbou. Un viaje a la historia de Benjamin y Portbou, en el escenario simbólico de una geografía que se constituye en memoria viva

divendres, 26 d’octubre del 2012

Memòria i temps



Giordano Bruno, va morir cremat a la foguera, l’any 1600. El papa Climent VII, el va condemnar per heretge. El 1562 havia publicat un tractat amb el títol de: l’art de la memòria. Giordano Bruno, va considerar la memòria com una de les tres potències de l’ànima. Al llarg de la història la memòria li ha permès a l’home desenvolupar la seva intel·ligència i progressar en el descobriment dels coneixements de la filosofia i de la ciència i en un nivell més subliminal i intangible de la seva divinitat.

La memòria és el catalitzador que li concedeix a l’home el poder de donar un sentit i un significat al que és i relacionar-se amb la seva totalitat, des de cada una de les parts que el constitueixen, començant per la seva memòria cel·lular i acabant, més enllà del que és conegut i palpable, amb els intangibles que, de manera intuïtiva, podem arribar a comprendre, encara que no puguin ser entesos. És aquesta funció vaticinadora de la memòria la que li dóna la seva màxima virtut: la d’estar situada fora de l’espai i del temps. Aquesta mena d’a- temporalitat  de la memòria constitueix la seva essència i la comunica amb una connexió, espiritual, que supera l’espai de la naturalesa humana, per relacionar-se amb una intel·ligència superior.

La memòria és temps, en la idea de que pot utilitzar aquest temps per desplaçar-s’hi cap el passat i cap el futur. És cert, en aquest sentit, que la memòria ens salva de l’oblit, però no gens menys del que l’oblit ens salva de la memòria. És en aquest equilibri precari i difícil on l’home ha de saber fer present la veritat. Una veritat que sovint no podrà ser contemplada fins que la memòria “social” l’hagi fet extensiva a un grup de cèl·lules o de persones el suficientment ampli com per poder ser explicada, entesa i acceptada.
la tomba de Walter Benjamin, a Potbou

Hi ha, doncs, en l’equilibri entre oblit i memòria un dels elements cabdals en l’essència de les relacions humanes. Citant Gabriel Garcia Marques, podríem afirmar que, en la construcció humanitzada  de la realitat, la vida no acaba essent el que un ha viscut, sinó que és més aviat el que un recorda. Dit d’una manera més senzilla, diríem que: la vida no és tan sols allò que un vol recordar, sinó que és sobretot la manera com ho recorda i  ho incorpora a la seva vida i per tant és la forma com s’ho explica a ell mateix i per extensió als altres. S’obra una via complexa entre el que serien els nivells morals de la consciència; aquest espai on l’home hi diposita la seva memòria personal: la memòria apresa o memòria conscient o recordada; la memòria pendent o subconscient o límbica i finalment la memòria no elaborada, inconscient o oblidada. Una relació de la memòria que a la vegada genera dues memòries més la quarta memòria, que és la memòria nova i la memòria prèvia o primera que és la memòria heretada: l’evolució de l’espècie humana participa d’aquestes cinc formes plasmàtiques de memòria. La memòria no és, doncs, només recordar, sinó que és anticipar, des del passat, la pròpia experiència de futur, en una projecció indistinta al llarg del temps.