Presentació del Projecte Benjamin
– Frontera de Portbou.-
El PB-FP es basa en els esdeveniments històrics que
varen tenir lloc a la frontera de Portbou entre l’any 1939 i l’any 1940.
El 27 de gener de 1939 A. Machado va creuar la
frontera per dirigir-se a França. EL 22 de febrer a les tres de la tarda va
morir a la fonda Bougnol Quintana de Cotlliure.
El 26 de setembre de 1940, Walter Benjamin moria a
les 22h de la nit a la fonda França de Portbou.
La frontera és allò que està situat més enllà de
nosaltres, dels nostres límits; més enllà de la part més prominent del nostre
cos, que és el front. La frontera és un espai de pas, d’intercanvi, de
cooperació, però també és un espai d’exclusió, de separació, de límit i de
tensió, de guerra i de mort.
La frontera de Portbou és un territori que ha quedat
profundament marcat per l’episodi d’una mort. Una mort de la qual se’n ha
parlat molt; tant que fins i tot ens ha privat de visualitzar la singularitat
d’aquest paisatge geogràfic i humà, a través de la seva vida. La mort marca
aquesta frontera de la mateixa manera que la mort marca el devenir de Portbou.
Portbou viu i allarga la seva pròpia agonia; una
decadència permanent. Com la crònica d’una mort anunciada, que l’ha convertit
en un practicant del victimisme. Però a la vegada, reconeguda aquesta
circumstància negativa, aquest territori de frontera i escenari de la història,
és un dels paisatges menys transformats per l’acció de l’home; encara que
aquesta –diríem- no intervenció, no es pot idealitzar, perquè no ha estat feta,
des de la consciència, sinó des de la ignorància i la deixadesa. És per això
que ens trobem davant d’un espai
abandonat, invisible; un espai que ha quedat fora del món, exclòs, com un
vaixell que ara navega sense rumb i a la deriva.
La construcció d’un projecte, al voltant de la mort
és sens dubte un projecte difícil i costós. El dolor i la mort són elements que
la nostra cultura ha amagat; ha retirat de la nostra vista, d’aquests espais
postissos i falsos en que hem convertit la marca Costa Brava. Ensenyar i
respectar el rere país, no ha estat precisament una de les nostres virtuts; possiblement
per això aquest projecte lligat a la frontera i a la memòria viva de Walter
Benjamin, no ha reeixit. La sensibilitat mostrada per la societat, envers
aquest territori, ha contribuït a convertir-lo en un espai abandonat, en un
paisatge invisible, allunyat de la presència humana. Però aquest abandonament
també l’ha preservat de la influència nociva de la banalitat, la frivolitat i del
consum. De tal manera que a vegades és millor no fer res, que malmetre
irreversiblement l’escenari d’aquesta història. Però quin és el preu i sobretot
quin és el cost que la gent de Portbou ha de suportar per contemplar com
aquesta bellesa roman perduda en la buidesa de la ignorància i l’absència.
2.- L’espera.
La frontera de Portbou viu permanentment en una
llarga espera; una espera, podríem dir, sense esperança que entronca amb la idea
de Benjamin, presa de Kafka, de què hi ha molta esperança, però no pas per a
nosaltres. Tothom ha sentit parlar d’un projecte al voltant de la relació
Benjamin- Portbou. Però aquest projecte, malgrat que es va tenir a tocar de les
mans, no ha estat mai possible. I no ho ha estat per dos motius fonamentals: el
primer, perquè Portbou mai no ha tingut la fe, ni la voluntat suficient per
generar una esperança i en segon lloc, perquè l’administració no ha tingut la
sensibilitat necessària, per teixir un projecte de vital importància per la
cultura i el re- equilibri territorial d’aquest país. Aquesta espera recorda el
magnífic llibre de Dino Buzzati. “El desert dels tàrtars.” Portbou com el tinent
Drago, sempre ha esperat; ha esperat que passés alguna cosa favorable als seus
interessos; una cosa que resolgués el marasme en el què s’havia instal·lat;
esperant sempre, que fossin els altres, els qui fessin el què ell no era capaç
de fer. Una llastimosa espera; esperant el gran esdeveniment que havia de
canviar el signe de la història; una història, d’altra banda, construïda des de
la més absoluta passivitat i comoditat. Una espera tràgica perquè traïa una
altra vegada el propi Benjamin, la icona sobre la qual Portbou volia bastir, a
qualsevol preu i de qualsevol manera, un projecte de rendibilitat immediata; el
traïa, en el sentit que el tornava a matar, com l’han matat tants altres des de
la ignorància, des de l’oblit i des de la incapacitat de donar un sentit real i
autèntic a la mort de Benjamin. Perquè el Benjamin que surt de Portbou, és un
altre Benjamin, un pensador que il·luminarà el món explicant-li amb setanta
anys d’anticipació, els esdeveniments
que, aquest món, haurà de viure. Malauradament els éssers humans ens costa molt
aprendre i experimentar i per això el missatge de Benjamin, ha costat tant
d’interpretar.
3.- El museu obert.
Dani Karavan va
crear el seu memorial passatges al turó del cementiri de Portbou. Una
obra que té dues virtuts fonamentals: la primera és la fusió de l’obra en i amb
el seu propi entorn, en aquest cas el paisatge d’un escenari d’una bellesa enorme. El segon la permanent
possibilitat d’experimentar, de tal forma que el conjunt monumental està
pensat, per interactuar amb el viatger, generant en cada persona un diàleg
propi. La visió de l’aura i el descobriment progressiu d’una relació profunda i
a la vegada colpidora entre l’obra i el pensament de Benjamin i l’escenari de
la seva mort, Portbou. Aquesta és la gran possibilitat de la frontera: no pas
la simple recreació descriptiva de la història i la memòria, sinó l’experimentació
de la seva veritat. Passar del parc temàtic a l’experiència de la veritat del
dolor, de la mort, però també del goig i de la contemplació de la bellesa i el
coneixement. La gran oportunitat de Portbou és justament oferir el que és i el
que té; tots els ingredients per constituir-se en un espai suggerent, singular
i compromès en un diàleg permanent entre el paisatge d’aquesta geografia
històrica i el pensament de Benjamin.
Què té doncs, aquesta frontera, que ens inquieta i
ens pertorba en la mateixa mesura que ens atrau? Podem explicar Benjamin a
través d’aquest museu construït a l’aire lliure, en cada persona, en cada
mirada, en cada paraula? Podem fugir del món de les reproduccions, de les
representacions; d’aquest món calderonià que es pensa que la vida és un somni i
construir una veritat que no ens enganyi, ni ens entretingui?
Benjamin, s’explica doncs en i amb Portbou, d’una
manera molt més profunda de la que seria de preveure a primera vista; però per
copsar-ho i comprendre-ho ens cal una certa disposició de mires, un estat
d’ànim, una voluntat i un interès per aprofundir en la naturalesa d’aquesta
relació. Un interès que tot sigui dit, Portbou, mai ha tingut, ni ha
manifestat. Venir a Portbou requereix un cert sentit de l’elevació i de la
superació d’allò que és immediat; cal aprendre a contemplar i a dialogar amb la
seva aura, aquest anhel de la bellesa que consisteix en donar-li a l’objecte la
oportunitat de que ens torni la mirada.
Però al mateix temps en la seva ingenuïtat, aquest
Portbou, espai geogràfic i simbòlic d’una frontera propera, amb una memòria
encara pendent d’interpretar, no enganya, ni amaga res; es mostra tal com és,
en la seva decadència, en la seva autenticitat, en la seva capacitat d’impactar
i de produir en el viatger una sensació inquietant i pertorbadora. Aquesta és
la veritable aura de Portbou; un diàleg colpidor, fet des del silenci, des de
la llum, des del retrobament amb un mateix. Des de l’aclaparadora presència
d’una estació que com un immens passatge de ferro i de vidre, ens ensenya el
pas del temps en la seva davallada continuada, en la seva decadència; una morbidesa
que fa mal a qui la vol contemplar amb els ulls de la veritat. Sorolls de trens
buits; un repicar incessant de ferro sobre ferro, barrejat amb la distant i
enllaunada sonoritat d’una veu que, en diferents idiomes, anuncia la sortida de
trens gairebé buits de passatgers. Trens amb vagons de càrrega maniobrant en la
nit, mentre el vent de tramuntana magnífica i multiplica l’efecte sonor de tota
aquesta monumental i ingent buidesa.
La idea d’un museu obert a les mirades, que es
construeix cada dia, en cada persona i en cada mirada, ens obliga a ser
enormement curosos per no banalitzar, ni convertir-ho en una cosa frívola. La
gran frontera del segle XXI és la frontera de vidre; en realitat és la paradoxa
d’una frontera, la de vidre, que ho ensenya tot; una frontera que en forma de
televisió, d’internet, de la moda o del consum ho banalitza tot; una frontera,
la de vidre, que ens permet contemplar-ho tot, visualitzar-ho tot, sense
poder-ho tenir, ni tocar mai. Un vidre que ens protegeix en la mateixa mesura
que ens aïlla i ens separa d’un espai al què no podrem arribar mai.
L’emigració, la crisi, la moral...etc són elements que romanen rere aquest
vidre enganyós. Aquesta enorme vitrina on les persones resten separades,
classificades i exposades en funció de la seva pell, de la seves idees, de les
seves possessions o dels interessos d’aquells que determinen el què es bo i
convenient per a elles, en els grans museus del consum, de la repoductibilitat
o de l’engany. Enormes parc temàtics on hi hem momificat l’ànima del pensament
i el valor de la cultura. Museus tancats a l’experiència, simples recreacions
descriptives d’una memòria que rememora les velles cuites que simplement
repeteixen la història, com si fossin cacatues. Contra aquests museus morts,
Portbou en la seva agonia, us podria proposar un museu viu, un museu sense
vidres ni vitrines; un museu obert a les persones i a la vida. La relació
Benjamin Portbou ens ho ofereix i ens ho dóna tot; ho tenim tot, només ens cal
creure-hi, tenir-hi fe, exercir amb fermesa la nostra voluntat i construir-hi
una esperança.
Nosaltres estem aquí per això; per la nostra fe, la
nostra voluntat i la nostra esperança, per contribuir a construir un projecte
que ens retorni la mirada d’allò que durant tant de temps hem contemplat, sense
veure-ho; i apropar les persones, a un
espai que ha de modificar el rumb del seu destí, deixant que siguin
aquestes persones, les que puguin tocar, flairar, escoltar, tastar, veure i
interpretar en una experiència personal i única, la proximitat i la lleu
distància que separa la bondat i la bellesa, de la mort i la guerra. Com deia
Bejamin, no ens ha estat donada l’esperança sinó pels desesperats. A ells els
hi devem la oportunitat que ens queda, de construir en la frontera de Portbou
un museu que expressi la memòria viva de la dignitat de tots els éssers anònims
que avui ens sostenen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada