ACTIVITATS - Visites guiades a la frontera de Portbou. Un viatge a la història de Benjamin i Portbou, en l'escenari simbòlic d'una geografia que es constitueix en memòria viva / ACTIVITIES - Guided tours of the border Portbou. A trip to the history of Benjamin and Portbou on stage a symbolic geography that is living memory / AKTIVITÄTEN - Führungen durch die border Portbou. Ein Ausflug in dieGeschichte von Benjamin und Portbou auf der Bühne eine symbolische Geographie, die in lebendiger Erinnerung ist / ACTIVIDADES - Visitas guiadas a la frontera de Portbou. Un viaje a la historia de Benjamin y Portbou, en el escenario simbólico de una geografía que se constituye en memoria viva

diumenge, 11 d’agost del 2013

Nàpols i Walter Benjamin: la mirada d'un viatger.



Walter Benjamin va viatjar a Nàpols, l’estiu de 1924; posteriorment es va traslladar a la illa de Capri, on va conèixer Asja Lascis. Benjamin i Lascis, varen signar conjuntament un article que es va publicar al Frankfurter Zeitung, el 19 d’agost de 1925. En aquest article va proposar el concepte d’arquitectura porosa, referint-se al tipus de construcció que s’emprava a la ciutat de Nàpols, utilitzant la pedra porosa, procedent de la roca volcànica. El porus equival simbòlicament a la idea del passatge; un element cabdal en el pensament i en l’obra de Benjamin. La reflexió que segueix es basa en aquest article i en el treball “Muros que hablan” de A. Carrasco Alvarez.

Els edificis de la ciutat de Nàpols s’han construït durant molts anys amb la pedra porosa, provinent de les roques volcàniques que envolten Nàpols. Aquest tipus de construcció produeix la sensació de que tota la ciutat està flotant, talment com si contempléssim una ciutat plasmàtica; una ciutat vaporosa que evoca la impressió d’estar fluint, com un conglomerat magmàtic.
 
La idea d’una porositat permeable i penetrable es contraposa, en la seva ductilitat, amb un altra analogia, més pròpia del nostre temps –d’aquesta època de la post- modernitat globalitzada – em refereixo a la transparència impenetrable del vidre.

Benjamin contempla aquest escenari, com l’escenari de les representacions; un espai que es mou entre el desig i la realització. Els límits es difuminen; s’evaporen, en una mena de transició imperceptible, on la solidesa de la matèria – els edificis- es distorsiona, confluint amb la liquiditat de la matèria –les persones- un procés imprecís que rememora l’espai trans membrana; aquest espai on, a nivell cel·lular, es realitzen les transaccions i els intercanvis. Un espai intersticial que dilueix la dura presència de les barreres i de les fronteres.

Aquesta superposició d’escenaris crea una nebulosa policromada, on resulta difícil distingir-ne els límits; de manera que les línies es diversifiquen i els contorns, les arestes, els angles i els escaires prenen una ondulació visual que els deslliura de la seva contundència. Un vel vaporós embolcalla l’aire amb una llum de textura cremosa com de pell de préssec o de fulla de figuera; una llum que s’escampa com un ram de pluja fina.

La vida a Nàpols té una gran projecció en el comú, en l’espai del que és públic i notori. Els carrers prenen vida pròpia en un aiguabarreig caòtic, a voltes aclaparador i sempre multitudinari. Els petits espais prenen vida activa i allarguen les seves dimensions, obrint-se a tot: a les veus, als crits, al desordre; tothom hi és representat: homes, dones, nens, criatures, gossos, gats, ocells, televisions; converses i crits altisonants en una simfonia curiosament afinada, enmig d’un garbuix incessant: una immensa multitud de cigales, grills, granotes i gripaus xerricant i croant a l’uníson. Els obradors dels artesans surten al carrer com una extensió porosa del seu taller. Tot s’exposa, tot s’exalta, tot salta a la vista.

La ciutat és excessiva: bruta, insegura, alegre, brillant, decadent, bulliciosa, efervescent, amb un cosmopolitisme multitudinari, talment una immensa carpa de circ, amb multitud de pistes a ple funcionament: mags, pallassos, trapezistes, domadors, equilibristes, en un espai comú que confon el públic i els artistes.

Escandalosament excessiva, Nàpols, es la nova “Gomorra” de la sensualitat extrema. Un “carpe diem” a vegades desesperat i sempre taquicarditzant que es projecta entre el drama i la comèdia; un espai que va commoure i inspirar profundament Benjamin i va ser alhora el lloc que va propiciar el seu amor amb Asja Lascis. Un amor que va ser com una farsa napolitana; aquesta mena d’esperpent amb que la ciutat es caricaturitza a si mateixa.