24/25 de setembre 21.
La tarda vespre del 27 de gener de 1939, Antonio Machado, acompanyat per en Carles Riba, arriba a Portbou. És una nit gèlida de vent i pluja. El 22 de febrer, Machado mor a Cotlliure.
El
23 de gener el president Companys abandona Barcelona i el 30 arriba a Agullana,
al mas Perxés. El 5 de febrer travessa la frontera, El 13 d’agost de 1940 és
detingut a França per ordre de les autoritats espanyoles.
El 3 d’octubre és jutjat per un consell de guerra en un judici sumaríssim sense garanties processals i és condemnat a mort. El 15 d’octubre de 1940, a dos quarts de set de la matinada, al fossar de Santa Eulàlia del castell de Montjuïc, és afusellat.
El 24 de setembre de 1940, Walter Benjamin arriba a Portvendres. Aquella mateixa tarda amb Lisa Fittko inicien la prospecció del camí que han de seguir per travessar la frontera i arribar a Portbou.
Les passes que seguirem són les mateixes que va seguir Benjamin. La dificultat de la travessa palesa un sofriment portat a l’última expressió. A Portbou el silenci que vesteix la mort fa que la brutalitat sembli menys escruixidora i sigui més suportable, però en el fons no és diferent de la dels camps d’aniquilació. L’ocultació que l’envolta mostra la insidiosa habilitat que tenim per tancar els ulls i obviar la veritat. On s’havien d’obrir els camins de la llibertat, les portes que es barren són les mateixes que tanquen els jueus a les càmeres de gas. A Portbou, Benjamin és condemnat i la sentència li arriba quan pensava haver assolit la llibertat.
El 23 de setembre de 2021, el president legítim de Catalunya, elegit democràticament i desposseït del seu càrrec per la violència i la repressió de l’estat espanyol, ha estat detingut a Sardenya.
Machado, Companys, Benjamin, i ara Puigdemont, són perseguits amb la voluntat de ser exterminats per les seves idees i per allò que representen.
El suposat suïcidi de Benjamin ens deslliura dels altres “benjamins” que moren cada dia a les fronteres de la injustícia; dels homes i les dones que fugen de la guerra, de la pobresa, de la persecució política; d’infants convertits en icones d’una estètica que reforça la nostra bondat i ens commou el temps just que dura la notícia. Al darrere la publicitat esborra qualsevol rastre i buida de significat el nostre dolor de manera que realitat i ficció es confonen. Esclaus de la modernitat renunciem a acceptar que el dolor i el sofriment dels altres té un sentit i assistim impàvids a la repetició de la història.
La realitat la descriu Joan Margarit: “Més enllà de la platja que s’emmiralla al vent ha d’haver-hi una pàtria on les ones del meu amor es morin quan els somnis m’hagin abandonat. Un camí que no va fins a la mort és només un camí sense sortida.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada