Sense l’obra i la presència de D. Karavan (Tel-Aviv
1930) no seria possible comprendre la història de Benjamin i Portbou. No només
no es podria comprendre, sinó que molt possiblement aquesta història restaria
muda i silenciada.
Dani Karavan, com en ell li agrada de dir, és
singularment un artista del paisatge; i en aquest sentit no es diferencia gaire
de Benjamin, atès que els dos proposen una lectura calidoscòpica de la veritat
de l’obra d’art. Tots dos creen i per tant proposen un diàleg entre el seu
pensament i el món. Un diàleg que ha de ser interpretat i traduït en cada
persona que, en aquest cas s’acosta a Portbou, i vol viure una experiència
narrativa, personal i única.
Probablement no hi ha gaires indrets, com el turó del
cementiri de Portbou, per copsar la magnitud de l’ànima. D’una ànima que se’ns
presenta com una veritat, com un continu històric, on el viatger experimenta la
presència de la bellesa; però no d’una bellesa banal, estètica, ni ensucrada;
sinó d’una bellesa autèntica. La pertorbació que hom pot sentir en el seu
recolliment li dóna l’oportunitat de dialogar amb el seu dolor i amb el dolor
del món. Aquesta insofrible i insuportable presència que les persones tendim a
anul·lar, a obviar, a negar; en una maniobra no només inútil, sinó absurda per
la seva immaduresa. En el turó del cementiri la presència de la llum il·lumina
les parts més recòndites del nostre tot.
Karavan interpreta l’espai com Simone Weil: no se’n
apropia ni el fa seu, sinó que s’insereix en ell, per crear un monument que és
un cant a la bondat més intel·ligent i poderosa de l’ésser humà. Aquí hi rau el
seu poder: l’enorme i profunda fascinació que provoca en el viatger; perquè en
la seva intel·ligència no és l’artista el qui es significa en el paisatge, sinó
que és el paisatge el qui es significa en la seva obra.
Karavan dialoga amb la història, visita com un
viatger la frontera; hi roman, fins que copsa la veritat; i aleshores li dóna
una forma la “plasmatitza”, perquè penetri, en la seva profunda espiritualitat
el nostre oxigen. Cada cèl·lula respira aquesta veritat; cada cèl·lula reconeix
aquesta memòria i fent-ho honora la profunditat d’aquest territori
intersticial, d’aquest llindar, d’aquest espai entre membranes que construeix
la història, en la mesura que la destroça.
El cementiri de Portbou va inspirar Karavan, no menys
del què Karavan va inspirar aquest cementiri. El fruit d’aquesta respiració, d’aquesta
entropia és un veritable monument a la història de la vida.
Possiblement dels molts monuments que Karavan té
arreu del món, no n’hi cap on el seu compromís i el seu dolor personal, hagin
abastat les cotes que han assolit a Portbou. Passejar per aquest escenari de la
història és tan colpidor com atractiu; dialogar amb les nostres contradiccions
i ambivalències, és un exercici espiritual d’una magnitud considerable; fer-ho
en aquesta espai és un goig a l’abast d’aquells que saben estimar i dignificar
la vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada