ACTIVITATS - Visites guiades a la frontera de Portbou. Un viatge a la història de Benjamin i Portbou, en l'escenari simbòlic d'una geografia que es constitueix en memòria viva / ACTIVITIES - Guided tours of the border Portbou. A trip to the history of Benjamin and Portbou on stage a symbolic geography that is living memory / AKTIVITÄTEN - Führungen durch die border Portbou. Ein Ausflug in dieGeschichte von Benjamin und Portbou auf der Bühne eine symbolische Geographie, die in lebendiger Erinnerung ist / ACTIVIDADES - Visitas guiadas a la frontera de Portbou. Un viaje a la historia de Benjamin y Portbou, en el escenario simbólico de una geografía que se constituye en memoria viva

dissabte, 20 de febrer del 2016

En el nom de la Rosa. Umberto Eco.



En la foscor de l’edat mitjana, Umberto Eco recrea la lluita de dos poders: el de la institució, en aquest cas l’església catòlica, i el d’un nou ordre, defensat per la comunitat franciscana, que qüestiona el poder polític i econòmic del Papa. 

L’espai d’aquest relat és l’abadia de Melk. Una narració críptica en la que Eco  dissenya un recorregut laberíntic, ple de cites d’autors medievals, de manera que dins de la novel·la hi ha diverses novel·les i per tant hi ha diferents nivells i diferents lectures. La lluita es planteja entre el conservadorisme i la renovació i gira al voltant de la violència que desencadena el xoc d’aquestes dues forces antagòniques.

L’espai és la interiorització d’un món clos en ell mateix, impenetrable. Un món simbolitzat en la imponent abadia que s’alça enmig del no res. La linealitat de la seva geometria, els angles rectes i el traç rectilini de les  arestes la converteixen en una fortalesa i a la vegada en la dura i severa mirada de Déu. Al seu voltant, en un perímetre de vint quilometres a la rodona, no hi ha res que no sigui  por i temor de Déu. Quan el sol decau i comença a fosquejar, en aquells minuts en els que la llum vacil·la i la terra  desapareix, l’abadia causa un efecte sobrenatural. 

Amb el cor atemorit, Eco ens fa entrar en el món ocult i preservat de la vida monàstica. A dins les tensions, el joc de poders, els egoismes i els secrets reprodueixen la baixesa del món.

Al llarg de la història el poder sempre troba la manera de perpetuar-se. A vegades ho fa des de l’ocultisme i el secretisme, altres des de la falsa sensació de mostrar-ho tot i de fer com si les aspiracions dels seus individus no tinguessin límit.

A l’abadia de Melk la vida gira al voltant de les petites possessions que tant agraden als individus: el menjar, el vi, el sexe i amb ells la por i la ira de Déu, encarnada pel monjo bibliotecari Jorge de Burgos, una picada d’ullet a Jorge Luis Borges. La saviesa closa en la individualitat, preservada de qualsevol intent de socialització. La lluita soterrada entre Guillem de Baskerville i Jorge de Burgos. El mite fal·laç i repetit de la preservació de les essències, del fonamentalisme, de l’immobilisme. La irònica lluita de la humanitat, representada a dins d’aquell monestir, per descobrir que la biblioteca amaga un llibre que explica que l’alegria i el riure són compatibles amb la fe cristiana i que en aquesta vall de llàgrimes, en la que hem convertit el món, també hi ha espais per la distracció, el divertiment i la distensió. 

La defensa absurda d’unes idees que, formant part de les creences, i per tant de la personalitat d’un mateix, són defensades, fins a l’últim extrem, en nom de la religió, de Jesús, d’Alà o de Mahoma. L’home s’apropia de Déu, el manipula, l’utilitza en benefici propi invocant en va el seu nom. Guerres, creuades... L’església aliada amb el poder establert defugint la pobresa, la desigualtat, la injustícia i el dolor del món.

Aquesta és la lluita soterrada que es cou a l’abadia de Melk: el model d’una església al servei  dels  rics i poderosos o el d’una església al costat dels pobres i dels necessitats.
Eco ho encripta i li proposa al lector que s’endinsi en aquest laberint obscur; que descobreixi, amb els seus propis ulls, les perversions, no tan sols  de la carn, sino sobretot les de la ment i  l’esperit. No ho explica, només ens guia per arribar fins allà on nosaltres vulguem.
 

El Nom de la Rosa es un llenguatge dins del llenguatge, un veritable joc de nines russes, en el que les fronteres se superposen i en el que és fàcil perdre’s-hi.